Kultura, historia i sztuka żydowska odegrała doniosłą rolę w dziejach Jarosławia. W XVII i XVIII w. Jarosław zasłynął z odbywających się tu sejmików żydowskich zwanych „Waadami” lub „Zjazdami Czterech Ziem”, zawsze podczas trwania jarosławskich jarmarków. Ten sejm był jedyną tego typu instytucją samorządową Żydów w Europie. W tym okresie zjeżdżali do Jarosławia najwybitniejsi uczeni żydowscy, którzy prowadzili wykłady talmudyczne. Z czasem sejm przekształcił się w regularnie obradującą instytucję samorządową wszystkich polskich ziem. Na sejm licznie przybywali autorzy i wydawcy książek żydowskich, bowiem wszystkie wydawnictwa musiały mieć aprobatę rabiniczną podczas trwania obrad sejmu. I tak w 1671 r. sejm zezwolił przetłumaczyć „Pismo Święte” na język niemiecki i wydrukować w Amsterdamie. Nadmienić można, że w Jarosławiu urodził się Efraim Salomon Ben Aaran – jeden z najwybitniejszych kaznodziei przełomu XVI i XVII w, od 1604 r. kaznodzieja w Pradze. Arie Lajbisz Lifschutz – wybitny talmudysta i rabin w Sieniawie. Cadyk Szymon Maryles – cudotwórca, uczeń słynnego cadyka Jakuba Izaaka z Lublina, autor dzieła „Tarot Szymon”, twórca centrum chasydyzmu w Jarosławiu. Już te przykłady dają mocny argument do zainteresowania się szlakiem kultury żydowskiej w Jarosławiu. W obszarze szlaku znajdują się miejsca związane z funkcją publiczną, martyrologią i inicjatywą współczesną zmierzająca do zachowania pozostałych śladów istnienia tej grupy kulturowej w Jarosławiu. Szlak ma też na celu rozwój turystyki profilowanej.